© blog: Son de Oleiros

domingo, 30 de diciembre de 2012

OS GALEGOS E A MELANCOLÍA


(Fragmento de "Galegos. A galicia do século XXI")


Se cadra por mor, no esquema familiar tradicional, da enorme autoridade do pai, ao que superar en  status non é de balde, se cadra polo medo á autoridade divina, á que non se pode desafiar con soberbia, e, en definitiva, por razóns gravadas no fondo dunha conciencia intranquila, o caso é que os galegos padecen en gran medida o complexo de Polícrates: senten que tras dunha boa nova, tras do progreso que leva a superar as propias limitacións, virá de seguro unha mala nova, un problema ou mesmo unha desgraza[1].
O sentimento de culpa está detrás de esa melancolía que tan ben define aos galegos: una tristura duradeira, un xeito de estar na vida que conxura o perigo dunha sucesión de golpes de fortuna e calamidades[2]. O galego resiste mellor que ninguén os rigores do clima, a soidade e os traballos esforzados porque todo iso sérvelle de refuxio e protección fronte ás veleidades do destino e do ánimo. Namentres chove, neva e zoa o vento, o galego ten a coartada perfecta para coidar da mera supervivencia, camuflado en roupas que o manteñen illado, na intimidade do fogar, ou nas cerimonias de baixo perfil comunicativo que veñen a ser os xogos de naipes e as cuncas tomadas sen falar.
Así, cando morre un ser querido prodúcese un gran baleiro no corazón dos galegos, mais, ao mesmo tempo, esa sensación de calma que proporciona o saberse nunha meseta de aflición, nun estado que por un tempo non vai ir a peor. É paradigmática a carón do finado, de corpo presente, a compostura dos considerados máis febles e que agochan tras de ese aparente ánimo pusilánime un estoicismo que non é máis ca o medo a sufrir, desde o berce, disfrazado de esa aflición permanente que anticipa os reveses do destino. O paraugas dunha tristura cotián é preferible á actitude dos felices e despreocupados en aparencia, máis expostos ao caos e o imprevisto, e que, en todo caso e aínda nos momentos de bonanza, viven conscientes de que logo dunha grande alegría de seguro van vir momentos dolorosos[3].

Rosalía de Castro debuxou transversalmente a súa obra con ese temor a ser feliz:

“Tembra a que unha inmensa dicha
neste mundo te sorprenda;
grorias, aquí, sobrehumanas
trán desventuras supremas.
[...]
Sí; tembra cando no mundo
sintas unha dicha inmensa:
val máis que a túa vida corra
cal corre a iaugua serena.”

(Follas  Novas)                

Os galegos renuncian a buscar elementos de felicidade porque pensan que así frean a cadea de desgracias que inevitablemente veñen engarzadas cos bos momentos[4]. No seu interior prefiren se acaso os pequenos momentos de pracer, o goce do cotián, da boa comida, da natureza... cousas que por non ser espectaculares nin supoñer cambios no xeito de vivir tampouco teñen porque atraer á desgracia. Así, a alegría de vivir é máis ca nada un estado de sosego no que hai unha grande conformidade co presente[5]. Unha aceptación que só se viu ameazada coa derrota que nas últimas décadas tomou a vida para a maioría dos galegos, desprazando xeitos de supervivencia, borrando da pirámide de poboación a nenos e mozos, silenciando o murmurio de vidas incipientes e espontáneas que enchían de vida as nosas aldeas e as pequenas vilas.
En moitos lugares a satisfacción por sentirse vivos no corazón dos veciños deu paso a unha desesperación calada que se precipita en depresión profunda cando a memoria rescata imaxes doutro tempo: longas xornadas de traballo no campo interrompidas por comidas calóricas compartidas en charlas animadas; os ensaios da banda; as festas, os usos, os costumes... os sinais de identidade dun colectivo de seres humanos cuxa pegada se dilúe co tránsito da Galiza tradicional a Galiza do século XXI: un novo modelo de país, de empresa común, suma de vocacións individualistas, enganchada á corrente global de valores homoxéneos e homoxeneizadores que restan importancia aos feitos diferenciais, á lingua nai e a tódolos rasgos autóctonos.
Na Galiza das cidades, en Vigo, A Coruña e Ferrol, a xuventude namórase en castelán, escoita música en inglés e viste roupa semellante á que se estila en Xapón, París ou Nova York. E isto a pesares de dispor de canles de televisión e emisoras de radio emitindo en galego, unha lingua, unha cultura camiño de ser centro de atención exclusivo de estudosos nos departamentos universitarios de investigación de medio mundo, aló cando teñan morto dúas xeracións que aínda posúen memoria histórica e lembran outros tempos.



[1] O ben non dura e o mal chega axiña.
[2] As alegrías non son para tódolos días.
[3] O que se alumea coa estrela da fartura, pode atopar algo que lle faga a vida escura.
[4] As delicias do mundo pasan axiña.
[5] Camiño longo, paso curto.

sábado, 22 de diciembre de 2012

Los centinelas del mar


Os gurús da crítica literaria, a situación económica, a retracción do mercado e, ao fin, unha análise pormenorizada de todo o que se publica en España ao longo do ano insisten na tese de que unha porcentaxe que pode estimarse no corenta por cento dos títulos son aportes prescindibles. Non só porque o universo de lectores potenciais compón a mesma foto fixa desde os anos oitenta, senón e sobre todo porque os filtros sobre a calidade do que se publica non teñen potencia e obxectividade dabondo. En España edítanse cincuenta e cinco mil libros novos cada ano, os mesmos que en Alemaña, que duplica a nosa poboación, e varios miles máis que en Francia ou Italia.
Considerando todo isto a aparición nas librerías do país e de todo o Estado da última entrega do prestixioso fotógrafo coa dobre nacionalidade, ourensán e viguesa, Guillermo González Vázquez, que leva por título “Los centinelas del mar” supón un reforzado motivo de satisfacción dentro do panorama editorial, pola entidade formal e a fermosura impactante do traballo pero tamén por cumprir esa función de cubrir unha orientación temática pouco tratada.
O traballo fotográfico de Guillermo González nesta publicación e impagable: non só porque fai unha recollida exhaustiva da meirande parte dos faros que salpican a costa desde Donosti a A Guarda, non só porque o fai con perspectivas inéditas, luces que requiren non só dunha técnica depurada senón tamén de sensibilidade extrema e, sobre todo, da paciencia, esa virtude sen a cal moitos dos legados de imaxes máis importantes nunca se terían producido e que leva a Guillermo a agardar, a insistir, a experimentar, reflexionar e sentir, dentro do diálogo aberto entre o fotógrafo e a materia que o impresiona, e no que a técnica é a ferramenta que o propicia.
Esa realidade é teimuda é expresiva para quen ten a sensibilidade de percibila cos seus matices diferenciais, como diferentes son os faros que sinalan as entradas aos portos ou a presenza de enfilacións ou acantilados na liña de costa diversa desde o Miño ate o Bidasoa: Rías Baixas, Costa da Morte, Rías Altas, Cantábrico galego, Asturias, Cantabria, País Basco. Diferencias impostas polo mar pero tamén consecuencia da cultura arquitectónica de cada pobo e da pegada, o selo persoal dos autores das casas da luz que buscaron a integración na paisaxe das súas invencións para facilitar o diálogo coa natureza desde perspectivas singulares.
Recoller nun libro esa singularidade dos faros do norte de España é o encomiable aporte de “Los centinelas del mar”, un libro evocador dun mundo de luces, distancias, naturezas indómitas, soedades militantes... e tamén de testemuñas de sucesos lexendarios e de memorias revividas.

“Los centinelas del Mar”

Edita: Gestión y tratamiento de imagen del Atlántico. VIGO, Decembro 2012.














martes, 18 de diciembre de 2012

OS GALEGOS E A ATRACCIÓN POLAS CHAPUZAS

(Capítulo do ensaio humorístico: Galegos. A Galiza do século XXI)
Copyright: Santiago Casal Quintáns.
Ano: 2011

Os galegos practican o principio de que si algo pode facerse mal, para que facelo ben?  Por todas partes hai pegadas dunha tendencia marcada cara á auto-aprendizaxe: na agricultura, na construción, na carpintería, na xardinería, en tódolos oficios manuais e tamén nas actividades artísticas os galegos “ignoran” a existencia de manuais e desprezan o legado dos outros[1]. O inventario de ocasións para toda sorte de intervencións de colleita propia é tan interminable como contrastado: un chimpín de masa para acceder á propiedade formando unha superficie des-conchada e irregular; un farol inclinado suxeito con ventos de arame; tellas aseguradas con enormes pedras de granito enriba delas; canlóns reparados con parches de tela asfáltica e amarrados con cordas; pastores eléctricos para gardar o gando enganchados en somieres estratexicamente situados para medio electrocutar aos camiñantes incautos; patas das cadeiras aseguradas con puntas á vista; fíos da corrente pelados provisionalmente e pendentes durante anos de seren forrados ou fichados; os buratos de seguridade para ventilación en caso de escape de gas tapiados por un moble; a ausencia de portalámpadas en instalacións de alpendres e faiados; arquetas dos sumidoiros situadas a nivel coa rede de saneamento para que a merda colla o camiño de volta á casa...
Fora do ámbito da construción e o mantemento doméstico a interiorización da inescusable presenza da calamidade impregna o comportamento do galego: o desprezo do coidado da saúde porque a enfermidade e a morte son un destino fatal[2]; a preguiza na administración da facenda, na presentación de papeis dentro do prazo, na petición de licencias e permisos, polo medo da uniformidade que supón estar dentro da lei; o declive da intensidade e a xenerosidade na relación de parella porque ser sensible fai máis feble e ser feliz da medo; a pouca valoración dos riscos na estrada, na obra, en certos traballos, porque adoptar medidas preventivas vai en contra da liberdade... para morrer?.
O galego prefire actuar conforme a unha idea de provisionalidade. Fai as cousas mal adrede pola presunta urxencia, pero coa idea de melloralas nun futuro próximo. O caso é, como facelo? Hai logo algún indicio de que ao chapuzas acompáñano capacidades e dons bastantes para facer ben ese traballo pendente? As raíces do desempeño fora de catálogo remóntanse aos estadios iniciais no asentamento da poboación en unidades illadas, xa fora dos castros, espalladas por un espazo físico case que excesivo. Os galegos estenderon as súas propiedades con ansias de privacidade[3], como os cans que se agochan para atacar unha presa de carne. E unha vez acadada esa esfera do íntimo, estes pioneiros da autosuficiencia afiaron a imaxinación e a capacidade creadora para resolver tódolos retos que a intendencia diaria ía presentándolles[4]. Así, no cerne de todo galego está presente a pegada evolutiva de miles de anos e o mérito de resolver, nunha soa vida, problemas e enigmas que noutras sociedades, cunha concepción organizativa gregaria, son tratados coa vantaxe de ter recibido en mellores condicións o legado xeracional de coñecementos e valores.
O tributo que os galegos teñen pagado por ese modelo de vida e de crecemento é grande. É certo que son seres modelados a partir do propio esforzo persoal, con grande capacidade de supervivencia nas situacións máis extremas. Pero, por contra, a calidade final das súas obras é hilarante cando falla a titoría dos que saben[5].
Os galegos que pasan por escolas taller, centros de formación, facultades de artes... os que, en definitiva, collen mestre, son artesáns ambicionados e con éxito no seu desempeño[6]. Mais sempre aportarán ese grado de diverxencia creativa que denuncia a súa reticencia a admitiren a parte de responsabilidade de outros no propio traballo. Xa no ámbito cotián, se algún día teñen que pedir un favor porque as súas habilidades non chegaron para levar a bo porto unha obra, unha empresa pequena, a solución a un problema doméstico, fano coa boca pequena e, non ben empezan a recibir a chave para arranxar o asunto, xa se apresuran, incómodos, mesmo violentos, a ir rexeitando a axuda, como se non a tiveran pedido. Non queren deber un favor[7]. Porque os galegos miden o seu poderío en razón do cociente entre favores feitos e favores recibidos. Dormen máis tranquilos cando ese saldo é positivo, cando non hai hipotecas no horizonte. Levado á esfera do hábitat, os galegos prefiren ser pobres entre catro paredes da súa propiedade antes que levar unha vida de caprichos vivindo en réxime de aluguer. É consecuencia dun carácter previsor que fai deles grandes aforradores e inversores en bens inmobles, pouco ou nada suxeitos aos vaivéns do mercado.
A meirande parte dos esforzos empresariais téñense cimentado máis ca nada sobre a capacidade de traballo e de sacrificio[8]. Só nos últimos tempos despuntan algunhas vocacións de aliñar innovación con espírito empresarial aventureiro. Mais o perfil do galego é pouco dado a conciliar a capacidade de durmir coa posibilidade de que o valor do seu patrimonio poida baixar un cincuenta por cento nunha semana. Para iso aforran como as formigas mesmo os máis humildes. Sábeno ben os bancos e as empresas de venta directa, a porta fría, que acadan niveis de vendas en Galiza como en ningures.
Alí onde cheira a sardiñas con cachelos, alí hai un cliente potencial para un relo como o de Xulio Iglesias[9] e unha batería de cociña como a de Belén Esteban[10]. Os responsables dos departamentos de mercadotecnia e vendas arengan aos mellores elementos para que lle saquen o miolo aos galegos máis humildes:

– “¡No se dejen llevar por las apariencias! En las casas más humildes es donde tienen el dinero escondido bajo los colchones, envuelto en bolsas de plástico para que no lo coman los ratones. Si no son ustedes, otros acudirán a sablearlos. ¡Y no me vengan con escrúpulos absurdos!. Esos pailanes por más tontos que les parezcan se las han arreglado para cobrar pensiones de minusvalía toda su vida por culpa de una hernia “fiscal” mientras, en su vida privada, doman caballos si hace falta. Han tenido la inteligencia suficiente para convertir un galpón en una vivienda, o para mover los hilos y colocar a sus hijos en puestos de trabajo para toda la vida sin pasar por oposiciones y a los abuelos en los mejores geriátricos públicos. Mientrastanto, ustedes tan modernos con sus cacharros cuya letra apenas puesden pagar se las ven y se las desean para llegar a fin de mes. ¡Entren en esas casas[11], ostia!. ¡Venzan con tenacidad cualquier atisbo de resistencia y no dejen euro sobre euro, que el año próximo esos cabrones ya habrán repuesto íntegramente su capital!”.   

Excursións a Portugal, demostracións en hoteis e nos fogares, presentacións en centros sociais coa mediación dalgún veciño con moito crédito no lugar. Multiplícanse as ocasións nas que o aforro dos galegos queda exposto á actuación dos piratas legais que, remedando a labor dos vendedores ambulantes no antigo Oeste americano, abordan a esa parte da poboación galega que aínda está a transitar cara o século XXI dende estruturas e escenarios pre-tecnolóxicos.
Por contra, para as novas xeracións, descendentes dos que fuxiron ás cidades, hoxe non queda nada interesante nas aldeas. Os vellos son moi vellos e os traballos e quefaceres do campo algo completamente alienante. Nos días de festas patronais neses pequenos núcleos, despois de xantar xuntos todos en familia, os maiores van saudar a primos e veciños, para laiarse do abandonado que está todo. Namentres, os mozos e as raparigas claudican da posibilidade de emprender calquera aventura e adoecen de tedio. Coa cabeza gacha, tirados nas escaleiras de pedra que levan á eira, estrañan os soportes tecnolóxicos e devecen por, en rematando a tortuosa tarde de Domingo, voltar ao seu medio natural: a cidade, as catro paredes do seu cuarto, a soas co Twenti e o Facebook. É o sinal de que todo mudou en pouco tempo nesta Galiza que se engancha ao tren da cultura global, acentuándose unha desvertebración entre o rural e as cidades que afonda aínda máis a fenda entre as xeracións presentes.




[1]Máis sabe o raposo por ser vello que por ser raposo.
[2]En mal de morte ningún médico ten sorte.
[3]Dos amigos gárdeme Deus, que dos inimigos gardámonos nós.
[4]Deus da o frío a conforme é o abrigo.
[5]Aprendiz de moitas ciencias, mestre de poucas sabencias.
[6]O que amodo camiña, chega a lonxe axiña.
[7]O que por si non se amañe por outro non agarde.
[8]Para recoller troitas hai que mollar o rabo.
[9]Cantante, intérprete de música lixeira, que vive “lexos dos teus lares” e presume de ser o que é por riba da marca de relo que usa.
[10]Moza asidua dos programas do corazón, a partir da súa separación dun toureiro e do presunto despecho por parte da familia política. E unha especie de símbolo de muller loitadora ¿?, desde a humildade, para moitas familias de clase media baixa e escasas inquietudes intelectuais.
[11]Metín o rato no celeiro e fíxose o meu herdeiro.

sábado, 15 de diciembre de 2012

JALISIA, o Luxemburgo fraguista

O galegos do rural viven como os Luxemburgueses. Sen dúbida iso era o que consideraba o tan ben ponderado por toda a clase política Manuel Fraga cando forrou os petos dos franceses para que mercaran as leiteiras galegas facendo mutis diante da realidade de que as súas medidas aceleraban o estrangulamento pola falta de capacidade de negociación diante de multinacionais exercendo o abuso de posición dominante. A desidia dos socialistas cando colleron o relevo en Madrid e Santiago provocou a defenestración dos que quedaban.
Onte fun a Fornentón a visitar a Aladio. Collino turrando do jando, xa de retirada. Chovían mares pero a el semellaba non afectalo. Os galegos de pura cepa teñen a habilidade ou mellor o don de non mollarse cando chove. Fomos dereitiños á lareira para dar boa conta dos chourizos, de cebola e de porco celta, e do mencía. Era o serán que se prolongaba durante horas e horas de escuridade. Pregunteille se non se aburría, se non se sentía só.
–Eu? Nunca. Cando me peta poño no IPOD “eu teño unha casiña branca”, repetido corenta veses, namentres leo a Wittgenstein, ou collo o Infinity e achéjome a Marineda a jastar vintesinco mil pesos en roupa.

viernes, 14 de diciembre de 2012

A XERACIÓN PERDIDA

É probable que a clase dirixente deste país abrigara a idea de que o xuízo crítico e a capacidade para a rebelión morreron coa transición. Tres décadas de lavado de cerebro a través dos mass media e a inmersión nun mundo
de consumo desaforado como elemento no que se sostiña o sistema debuxaban un perfil en tódalas enquisas do CSIC de pobo domesticado, alienado, incapaz para a diverxencia e pouco amigo do asociacionismo sen fins directamente lucrativos. Mais esa mirada grosa das computadoras e dos estadistas deu por suposta a morte da memoria, a perda de conceptos transmitidos dunha xeración a outra e que teñen dotado a unha parte desprezada da sociedade dun sentido da xustiza que transcende a este tempo e a este espazo e que vai a rematar, non sen un grande sufrimento polo medio, por pura presión ideolóxica, por desprazar do poder e inhabilitar para sempre a aqueles que nos tempos nos que é preciso e prioritario un goberno de consenso e un rescate das persoas só pensan e actúan en clave partidista e para defender o status dos que, privilexiados, blindan a súa ascensión e aseguran un retiro dourado.
Hai unha recuperación da memoria histórica que quer satisfacer o dereito a saber onde están os restos de vítimas do xenocidio e tamén a restitución e o recoñecemento da súa inocencia. Mais hai outra memoria histórica latexando na mente dunha xeración dada por perdida pero que está en pé, que recorda, que aínda non toleou, que está mellor dotada para a supervivencia que as súas señorías porque sabe e pode vivir con menos, que ven experimentando o arrecendo do medo con cada despedimento que se produce no seu entorno, nas súas carnes, pero que resistirá e será, ao fin, a que impedirá que os que agora encarnan o abuso de posición dominante rompan os elos coas conquistas sociais e o sistema de valores que tanto traballo e tanto sangue custaron.

martes, 11 de diciembre de 2012

La muerte inútil de Patrice Matata

 
Patrice Matata creció caminando del poblado a los pozos, ocultos en los peñascales, entre la hojarasca, y de los pozos al poblado. A los diez años sus piernas largas, flacas y nerviosas acumulaban miles de quilómetros, tantos como albergaba su cabeza inocente y fantasiosa. La sangre del ganado era el combustible para sus piernas que, al fin, alcanzarían la tierra prometida donde recrear sus gestas solitarias en la nocturnidad de la sabana.
Desde que los ojeadores de la Federación británica de Atletismo le habían seleccionado contaba los días que le faltaban para alcanzar la libertad. Soñaba con poder pagar un tratamiento médico para su hermano mayor, y con regalarle una casa nueva a la familia, vestidos a Isatou, ceras de colores a Moise... Soñaba con un pequeño establo para las reses y con un rebaño de cabras.
El sábado, víspera de su vuelo a Londres, se unió a los jóvenes que denunciaban la enajenación coercitiva de las tierras a cambio de cuatro perras, y la condena a morir de hambruna. Los mercenarios integrados en el ejército “regular” le apuntaron primero a las piernas. Sin ellas no sería nada –pensó Patrice, agonizante–. Pero otra bala en la nuca del AK-47 remató el trabajo y sepultó los sueños de un negro cualquiera en la tierra del coltan y los diamantes que lucen las damas más caritativas del orbe en las grandes fiestas elitistas con el noble objetivo de recaudar fondos que mitiguen el hambre en el Continente Negro.


(I PREMIO DEL CONCURSO DE MICRORRELATOS DE AMNISTÍA INTERNACIONAL GALICIA. Vigo, 10 de Diciembre de 2012)

Libre asociación en Arteixo para celebrar o San Xoan?

¿Vivimos nun Estado democrático?   Un grupo de veciños de Arteixo unidos pola súa ideoloxía (materializada nos proxectos de Alternativa dos ...